Lupus Patiënten Groep

Mei 2010: Hulp(middelen)

BerichtAuteur
Geplaatst: 3 mei 2010 om 19:31 uur
Niet iedereen met lupus heeft het nodig, maar soms kan het helpen om hulp(middelen) in te schakelen bij het doen van dagelijkse dingen.

Krukken, een rolstoel, maar ook hulp bij het doen van het huishouden of de boodschappen. Veel mensen ervaren het aanvragen of inschakelen van hulp(middelen) als een moeilijke stap. Bijvoorbeeld het aanvragen van een invalidenparkeerkaart. Je wilt er eigenlijk niet aan, maar komt er – als je hem hebt – achter dat je het eigenlijk al veel eerder had moeten doen.

Wat zijn jouw ervaringen met het inschakelen van hulp en het aanvragen van hulpmiddelen? Was het moeilijk om hiermee de confrontatie aan te gaan? Of, misschien heb je het nog niet nodig of misschien wil je er nog niet aan? Stel je dan voor dat je het nodig gaat hebben, hoe zou je dan reageren?

We horen graag jullie reacties...
Mónica
Geplaatst: 3 mei 2010 om 19:36 uur
Ik kan het eigenlijk (gelukkig) nog niet over meepraten, al gebruik ik wel een bootschappenwagentje omdat ik geen tassen kan tillen. Maar dat heeft niets met Lupus te maken.
Ik heb wel bij mijn oma gezien dat het bij haar heel lang heeft geduurd voor ze een (automatische) rolstoel ging gebruiken. Ze heeft al jaren lang last van jicht en kon bijna niet meer lopen van de pijn. Toch was ze te koppig voor een rolstoel. Dat is dus echt geen doen..
Xentric
Geplaatst: 4 mei 2010 om 15:18 uur
Hoi allemaal,

Ik heb gelukkig ook nog niet echt hulpmiddelen nodig (behalve dan mijn zonnebrandcreme.... Knipoog ).

Wel vond ik het erg moeilijk om een invaliditeitsuitkering aan te vragen. Toen ik een papier thuis kreeg, waarop stond dat ik voor 40% invalide verklaard was... moest ik toch even behoorlijk slikken. Zo zwart op wit wordt het toch een beetje meer werkelijkheid, lijkt wel.

Maar ja, als ik dan zo maar weer even 50 euro moet neerleggen voor medicijnen... tja, dan kan ik dat beetje geld, dat ik van die uitkering zal gaan krijgen (want dat duurt altijd een tijd voor alles goed gekeurd wordt), toch wel erg goed gebruiken.

Drempel over, blik op oneindig en doorleven! Ik hoop in ieder geval dat de hulpmiddelen die anderen nodig hebben hun het leven echt makkelijker maken! Groetjes, Eveline
zonbartos
Geplaatst: 16 mei 2010 om 15:25 uur
Hallo.

Ik heb sinds kort een rolstoel gekocht.Een licht gewicht die een ander dan kan duwen,eventueel zou ik het zelf met me handen kunnen doen.Maar is natuurlijk erg zwaar voor me.
Ik ga graag naar festivals,maar kan gewoon niet meer zo lang lopen/slenteren.
Vond het moeilijk om te kopen,maar was er achter af zo blij mee he.Zonder had ik echt geen leuke dag gehad en heb nu genoten.Volgende dag ook niet versleten.En als jezelf een hulpmiddel heb, valt het pas op hoeveel andere mensen er eigenlijk zijn met een hulpmiddel.Nu staat ie gewoon op zolder,maar weet dat ik hem heb,en niet overal nee tegen hoeft te zeggen.
Het was weer even een knop om zetten, dat wel!!!
Groetjes jolanda
Jolanda G.
Geplaatst: 26 mei 2010 om 12:20 uur
Hoi,
IK ging vroeger (tot 2 jaar geleden) ook graag naar festivals, maar kan het lichamelijk niet meer aan, ben verleden jaar met man en kind drie dagen naar Eurodisney geweest met de trein. Ik was helemaal kapot en besloten dit nooit meer te doen.
Een rolstoel voor alleen die dingen zal ik niet aanvragen, dan moet ik meer dingen niet meer aankunnen.
Maar dan kan ik ook niet meer werken.
Trudy
Geplaatst: 27 mei 2010 om 14:08 uur
Hoi hallo.

Wilde nog even vertellen dat ik me rolstoel gewoon particulier heb gekocht.
Het was voor mij al prettig om er achter te lopen.
Heb trouwens ook een spartamet, wat toch ook een hulpmiddel is, anders kom ik het viaduct niet over.
Groetjes Jolanda G.
Jolanda G.
Plaats nieuwe reactie
© Lupus Patiënten Groep 2010 | Boeier 2 | 2991 KA BARENDRECHT
Disclaimer